maspy
 
نویسندگان
لینک دوستان
لینکی ثبت نشده است
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
پیوندهای روزانه
لینکی ثبت نشده است

 تخته سه لایی ویژگی های منحصر به فرد و کاربرد های زیادی دارد. به همین دلیل در این مقاله به تخته سه لایی و چگونه ساخت آن می پردازیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

تخته سه لایی چیست؟
تخته سه لایی یکی از انواع پلای وود است که اولین نوع تولید شده تخته چندلایی به شمار می آید. آن را با نام های تخته سه لا و سه لایه نیز می شناسند. فرآورده ای چوبی است که از چسباندن 3 لایه ی نازک چوب به یکدیگر تولید می شود. برای تولید تخته سه لایی، چوب درختان سختی مانند توس، بلوط، ماهون، سرو، افرا و کاج مورد استفاده قرار می گیرد که استحکام بالا، تنه هایی صاف و یکدست دارند.
تخته سه لایه دارای قدرت نجاری عالی و توانایی فنی کافی در پوشش سطوح گسترده می باشد. پخش تخته چندلایی در تهران، این محصول را در انواع مختلف با کیفیت بالا و قیمت مناسب به مصرف کنندگان آن عرضه می کند.


انواع تخته سه لایه
تخته سه لایی فرآورده ای است که انواع گوناگونی دارد. تخته سه لایه همگن، تخته ای می باشد که همه لایه های آن از یک نوع چوب و اما لایه های تخته ناهمگن، از چند نوع چوب تهیه و ساخته می شود. از انواع تخته سه لایه می توان به موارد زیر اشاره نمود.


1- چوب نرم: این تخته از چوب درختان کاج یا صنوبر ساخته می شود و در صنایع ساختمانی کاربرد دارد.
2- چوب سخت: برای تولید آن از چوب درختانی مانند توس استفاده می گردد. از تخته سه لایی چوب سخت برای ساخت انواع کفپوش یا دیوارپوش استفاده می شود.
3- چوب گرمسیری: از چوب درختان نرم تهیه شده ولی هزینه کمی برای ساخت آن صرف می گردد.
4- قابل انعطاف: این نوع تخته سه لایی در صنایع هواپیمایی و چوبی نیاز به خمیدگی کاربرد دارد.
5- دریایی: تخته سه لایه دریایی بیشتر در صنایع کشتی سازی مورد استفاده قرار می گیرد.
6- تزئینی: این نوع تخته سه لایی ترکیبی از لایه ای چوب و پلاستیک است و برای عایق کاری کاربرد دارد.

ویژگی تخته سه لایی
تخته سه لایی استحکام بالایی دارد و در مقابل ضربه های شدید، مقاوم می باشد. به دلیل مقاومت بالایی که دارد، دچار خمیدگی و انحنا نمی شود. تخته سه لا سبک است و وزن کمی دارد. همچنین دارای انعطاف پذیری بالایی می باشد. به همین دلیل به ندرت دچار شکستگی می گردد.
در برابر رطوبت، مقاوم است و می توان از آن در محیط های مرطوب و دارای نم استفاده نمود. به دلیل لایه ای بودن ساختار تخته سه لایی، در صورت آسیب به لایه بیرونی، لایه های زیرین از آن محافظت می کنند.
تخته سه لایی در برابر گرما و سرما عایق بوده و به راحتی شسته می شود. قابلیت پیچ خوری بالایی دارد و می توان پیچ و میخ را بدون نگرانی از ترک خوردگی صفحه به هر جای آن کوبید. این نوع پلای وود در مقابل حشرات و قارچ ها از خود مقاومت نشان می دهد.
تخته سه لا در ابعاد بزرگ تولید می شود و دارای طرح و نقشه های متنوعی می باشد. طول عمر این نوع تخته بالاتر از تخته ی یک لایه است.
کاربرد تخته سه لایی
از تخته سه لایه می توان در پروژه های تجاری، عمومی و مسکونی استفاده نمود. این نوع تخته برای ساخت اجزای مبلمان، پانل دیوارکوب و سقفی کاربرد دارد. همچنین برای ساخت تجهیزات هواپیماها و قایق ها، صنایع چوبی و دکوراسیون می توان از آن استفاده کرد.

تخته سه لایی چگونه ساخته می شود؟
اولین قدم برای ساخت تخته سه لایه، انتخاب چوب مناسب می باشد که از چوب درختانی مانند سرو، توس، ماهون و … استفاده می شود.
بعد از انتخاب چوب مناسب و بریدن آن، نوبت پوست کنی درختان است. پوست تنه ی درختان را به صورت دستی، نیمه اتوماتیک و یا اتوماتیک جدا می کنند.

سپس آنها را در مخزن های مخصوص بخار قرار می دهند. این کار به جهت نرم و آماده شدن تنه های چوب برای برش آسان تر انجام می شود.

تنه های نرم شده را توسط دستگاه پلیر به صورت طولی برش داده و به صورت ورقه های نازک چوبی با ضخامت 1 یا 2 میلی متر در می آورند. برخی از این ورقه های چوبی می توانند عیب های کوچکی داشته باشند که با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیستند. به همین دلیل آنها را از یک اسکنر عبور می دهند تا اگر ایرادی وجود داشته باشد، مشخص گردد.
در این مرحله رطوبت لایه های بدست آمده توسط دستگاه های مخصوصی تا اندازه ی معینی گرفته می شود. اصطلاحا ورقه ها خشک می شوند. سپس ورقه های خشک شده را با دستگاه پرس، اتو می کنند تا ورقه های صافی به دست آید.

پس از آماده شدن ورقه ها، آنها را با چسب های بسیار قوی و ضد آب به هم متصل می کنند. این کار به دو روش غلطکی و اسپری انجام می شود. بعد از چسب زدن لایه ها، آنها را به صورت تار و پود بر روی هم قرار می دهند.

در این مرحله، ورقه های آغشته به چسب وارد دستگاه پرس می شوند و به ابعاد و ضخامت مورد نظر می رسند. میزان فشار و حرارت مناسب را مشخص نموده تا تخته های سه لایی با کیفیت بالا تولید شوند. تا اینجا مراحل ساخت تخته چندلایی تمام شده است. اما برخی از تولیدکنندگان برای ظاهری زیبا آنها را تزیین نموده و از روکش های متنوعی استفاده می کنند.

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱۳ تیر ۱۴۰۱ ] [ ۰۳:۳۴:۱۱ ] [ admin ]
[ ]
.: Weblog Themes By 123blog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعی ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب